טיול בארץ: סיור בעיר הדרומית אשדוד שלא הכרתם מעולם

קובי פינקלר 1 Comment on טיול בארץ: סיור בעיר הדרומית אשדוד שלא הכרתם מעולם

במהלך הסיור תבקרו בפארק אקולוגי מרשים ומשולט, עיר מודרנית עם מגוון חופי ים (גם חוף נפרד) ככרות מיוחדות ברחבי העיר ומסעדות כשרות למהדרין, וגם מוזיאונים והמון אפשרויות בעיר הנמל | צאו לטייל

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מתי לאחרונה ביקרתם באשדוד?  הקשר היחיד שלי לפחות, עם העיר, שכבר 270 אלף תושבים יש בה, היה כאשר הבחנתי בשלט המורה על אשדוד, כשנסעתי לגוש קטיף בעבר והיום לפגוש את העקורים בניצן. הסיור הקצר שערכתי בה השאיר לי טעם של עוד. עיון קצר בספרי התנ"ך מגלה כי לראשונה מוזכרת אשדוד בספר יהושע. אחר כך היא עוד תופיע כאחת מחמשת ערי פלישתים (במקום מוזיאון קסום ע"ש  קורין ממן, שהוא היחיד בעולם לפועלם של הפלישתים בארץ כולל סרט ופעילויות לכל המשפחה(.

תחילתה המודרנית, כאשר  בשנת 1956 הגיעו לחולות הפזורים מכל עבר  22 המשפחות הישראליות הראשונות להקים עיר נמל מדרום לתל-אביב. צריפי הראשונים עדיין עומדים על תילם במרכז העיר. כיום אשדוד היא העיר החמישית בגודלה בישראל.

את תחילת הסיור כדאי לערוך ב"גבעת יונה". תצפית יפה לכל עבריה ורובעיה של העיר תספק לנו מעט ידע ראשוני על השעות הקרובות בהן נבקר בעיר. אגב, בכל פינה פזורות כיכרות מיוחדות שאין להם שני בארץ.

מכאן נרד לפארק החדש והאקולוגי.

הפארק האקולוגי מצודת ים-אשדוד מציג מרפסות תצפית אל הים, מסלולי גישה נוחים, שלטי הסבר על המקום ובעיקר – שמירה על הצמחייה ובעלי החיים הייחודיים לרצועת החוף הדרומית וקיום פעילויות חינוך והסברה לשמירה על הסביבה האקולוגית.

הפארק, מתפרש על פני למעלה מ 300 דונמים, מחוף המצודה ועד חוף באר שבע הסמוך למלון לאונרדו, ומהווה למעשה מסדרון אקולוגי הממשיך את שמורת חולות ניצנים מדרום.

לאורך שבילי הפארק המשובצים בעמודי עץ וחבלים, הוקמו אזורי ישיבה מוצלים (תוך ניצול הצמחייה הקיימת), מרפסות תצפית אל הים והצבתם של שלטי הסבר על בית הגידול הייחודי של חוף הים ואזור החולות הצמוד אליו.  שבילי הגישה בפארק יוצרים מסלול מעגלי היוצא ממצודת אשדוד-ים וממשיך עד לחוף באר שבע בסמוך למלון לאונרדו – וחוזר בחזרה בסמוך לכביש הטיילת דרך הקברים הביזנטים ועד למצודה שוב.

הפארק הוקם תוך שמירה מקסימלית על מצבו הטבעי – ללא אמצעי תאורה ואינו מאפשר כניסת רכבים או שהייה במקום בלילה.

לצידו של הפארק מצודת אשדוד ים, שם הסתיים לאחרונה פרוייקט רחב היקף של שימור ופיתוח, בהובלת תיירות אשדוד, עיריית אשדוד, רשות העתיקות ומשרד התיירות. האתר כעת פתוח  לביקורים, ללא תשלום.

המקום מארח מסגרות חינוכיות, מופעי תרבות לעת שקיעה וגם מציע שלל הפעלות אינטראקטיביות, דוגמת מופע אור קולי אשר יוקרן על גבי קירות המצודה, תאורת לילה מיוחדת ועוד.

מצודת אשדוד-ים (קלעת אל-מינה) נבנתה בשלהי המאה ה-7 לפני הספירה הנוצרית על ידיד החליף עבד אל-מלכּ (685- 705 לסה"נ) על שרידיו של יישוב ביזנטי. המצודה שימשה חלק ממערכת הגנה חופית שנועדה למנוע פשיטות של הביזנטים מהים. המערכת כללה שרשרת של רבאטאת' (מצודות) לאורך הים התיכון, ששמרו על קשר עין ואפשרו איתות בעת סכנה על ידי השאת משואות אש ביום ועשן בלילה. בשנת 1033 חרבה המצודה ברעידת אדמה וננטשה. בתקופה הצלבנית (המאות ה-13-12 לסה"נ) שופצה המצודה ויושבה מחדש. שמה שונה ל'קסטל ברואר'. המצודה ננטשה סופית לאחר גירוש הצלבנים מהארץ בשנת 1290. כהכנה לפתיחת המצודה לקהל היא עברה חפירה ושימור על ידי תיירות אשדוד ורשות העתיקות בעזרת בני נוער וילדים ממוסדות החינוך בעיר.

 

העבודות במצודה כללו את חיזוק הקירות התומכים, הוצאת חולות וסינונם, יציקת רצפה וסלילת שבילים המנגישים את המצודה למבקרים ולבעלי מוגבלויות – בצורה שטרם נעשתה קודם. בנוסף, הותקנו אלמנטים  שונים של בטיחות המאפשרים ביקור ראוי ובטוח במקום וכן בוצעו עבודות הצללה ותאורה לטובת שיפור חוויית הביקור לאורך כל שעות פעילות האתר והתקנת מצלמות למניעת ונדליזם. מעל מבנה המצודה הוקמה מרפסת דק "מרחפת" המשקיפה על האתר ועל קו החוף הסמוך – חולות זהב ומי טורקיז בחוף שאינו מוכרז ונהנה משקט וטבע בתולי.

חוויה חינוכית ואינטראקטיבית- הבריחה מהמצודה

להעצמת החוויה במקום,  מופעלת באתר גם פעילות ייחודית. דמיינו כי אתם 2 מלחים ביזנטיים לפני כאלף שנים ויותר, ואנייתכם טבעה באמצע לילה סוער בים התיכון. מרחוק ראיתם אלומות אש מנצנצות שהפיחו בכם תקווה אחרונה להינצל. בשארית כוחותיכם אתם מצליחים להגיע עם אור ראשון אל החוף, ומיד נלקחים בשבי ע"י שומרי המצודה בסיור שקיימו על חוף הים.

אתם מובלים אל מרכזה של מצודה שאת אורותיה ראיתם מרחוק ותוהים כיצד תינצלו מהצרה החדשה שאך נקלעתם לתוכה.

ועכשיו פסטיבל "סיפורי מרק" באשדוד חוזר.

 החברה לתיירות אשדוד ממשיכה לתת למרק מקום של כבוד ולאחר הפסקה של שנה מקיימת בפעם הרביעית את "סיפורי מרק" – שבוע המרק באשדוד, בו  מסעדות בעיר יוסיפו לתפריט שלהן במשך שבוע מנת ספיישל של מרק שהשף או הבעלים אוהבים במיוחד. המרקים ימכרו במסעדות במהלך השבוע במחיר מיוחד של 10 ₪ בלבד.

 אחת המסעדות בה פועל הפסטיבל היא מסעדת לוצ'נה – Luciana  אשדוד, מסעדה חלבית כשרה למהדרין, והיחידה עם כשרות זו.

 תחשבו על מסעדה איטלקית המעוצבת עם נגיעות בשחור לבן ואדום. כן, כן, ממש בכניסה תמצאו עץ וצמחיה המתווים את הדרך אל הכיסאות והספות הפרטיות שלכם, באמצע שביל מעוטר שנותן הרגשה כאילו אתם ממש צופים על כל המתרחש ברחוב. אבל קודם כל, התפריט.

התפריט של לוצ'נה כשר למהדרין, כולל מנות אייקוניות ואותנטיות מהמטבח האיטלקי.

בראש ובראשונה לראשונות יש את הצ'קטי (כמו הטאפסים הספרדיים) – צלחת טעימות איטלקית המשתנה כל יום.

אל תוותרו על איזו פוקצ'ה שתתלווה לכל הארוחה! ומה עם הסלטים הכוללים גבינות איכותיות ועוד שאר הפתעות צבעוניות? בחלק של העיקריות תוכלו ליהנות מפיצות בטאבון וכמובן שלל פסטות ברטבים ייחודיים. אפילו על קרבונרה לא ויתרנו ותוכלו לאכול אותה עם טונה אדומה – פתרון כשר וטעים במיוחד.

זהו טיול מלא באוכל טוב. תוסיפו איזו כוס יין ויש לכם אחלה של בילוי כמו באיטליה.

מעבר למשפטי הפתיחה המרשימים, בלוצ'נה באמת מקיימים מה שהם מבטיחים.  טלפון 08-6181717



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    מתי יבואו לאשקלון? אחת הערים, בואו..